Raamatupidamiskulud väikeinvestori ettevõttes — Kuidas kulusid hallata ja optimeerida?
Kui oled mõnda aega investeerimisega tegelenud, võib ettevõtte loomine osutuda mõistlikuks sammuks, et investeeringute haldamine oleks efektiivsem. Kuid enne, kui ettevõttega seotud investeeringutega edasi minna, tuleb arvestada ka erinevate kuludega, mis sellega kaasnevad. Vaatame lähemalt, milliseid kulusid tuleks väikese investeerimisettevõtte puhul arvestada ja kuidas neid optimeerida.
Ettevõtte loomine: Esmane kulu, kuid maksueelis
Ettevõtte loomine Eestis maksab ligikaudu 190 eurot. Hea uudis on see, et selle summa saab lisada ettevõtte kuludesse. See tähendab, et saad kasutada maksueelset raha, erinevalt palgatulust, millelt tuleb makse tasuda. Seega võib ettevõtte asutamine osutuda pikas perspektiivis soodsamaks viisiks investeerimistegevuse korraldamiseks.
LEI kood: Oluline väärtpaberite investeerimisel
Kui plaanid oma ettevõtte kaudu investeerida väärtpaberitesse, on LEI kood hädavajalik. LEI kood võimaldab ettevõttel teostada tehinguid finantsinstrumentidega, ning selle saab taotleda mitmetelt teenusepakkujatelt. Koodide hinnad on väga erinevad. Näiteks LHV-s maksab LEI koodi registreerimine 120 eurot (lisandub käibemaks), kuid kasutades meie sooduskoodi, saad LeiRegister kaudu selle kätte 44,10 euroga (pluss käibemaks). Seega tasub enne teenusepakkuja valimist hinnad läbi võrrelda ja sooduspakkumisi uurida. Vaata lähemalt LEI koodi sooduskood.
Raamatupidamisteenus: Kas valida fikseeritud hind või maksta kannete järgi?
Ettevõtte aastaaruanne on kohustuslik ja see tähendab, et vajad kindlasti raamatupidamisteenust. Raamatupidamise teenusepakkujaid on väga palju ja hinnad varieeruvad oluliselt. Mõned teenusepakkujad arvutavad tasu kannete arvu põhjal ja lisaks tuleb maksta aastaaruande sisestamise eest Äriregistrisse. Mõne teenusepakkujaga õnnestub kokku leppida fikseeritud summa. Mida teenusepakkuja valikul jälgida loe lähemalt investeeringute raamatupidaja artiklist. Laias laastus jääb väikeinvestori ettevõtte aastane raamatupidamise teenuse kulu tavalistel juhtudel (1-2 ühisrahastus portaali, 5-10 aktsiat, ilma äritegevuseta) 100-200 euro vahele. Siiski sõltub see suuresti tehingute arvust ja investeeringute keerukusest.
Enne teenuse tellimist tasub selgeks teha, kas raamatupidaja teeb näiteks Interactive Brokersi (IB) tehingute puhul koondkandeid – kus aasta peale tehakse kogu portfelli muutustest üks kanne – või kajastab iga positsiooni eraldi. Viimane variant tähendab rohkem kandeid ja kõrgemat arvet. Kui saad ise IB-st vajalikku infot kätte, pole sageli tarvis iga detaili raamatupidamisse kanda, mis võib aidata kulusid kokku hoida. Meie teeme IB tehingud vaikimisi koondkannetena ja vajadusel lisame detailse info.
Optimeeri tehingute arvu, et hoida kulud madalad
Soodsa raamatupidamisteenuse leidmiseks tasub tehingute arvu hoida minimaalsena. Üks võimalus on lasta esimene aruanne teha professionaalsel raamatupidajal ning edaspidi kanda tehingud ise raamatupidamisprogrammi. Kui sul on selleks veidi aega ja huvi, on see väikeinvestorile kindlasti jõukohane lahendus. Samuti tasub uurida, kas teenusepakkuja pakub võimalust kombineerida isetegemine ja professionaalne abi.
Raamatupidamisprogramm: Milline valida ja kas see on vajalik?
Raamatupidamisprogrammide kasutamine võib sõltuvalt teenusepakkujast olla kas ettevõtte kulu või kaasneda eraldi arvel. Teenusepakkuja valikul tasub läbi arutada, milline programm vastab sinu vajadustele. Kui tahad aeg-ajalt ise investeeringute seisu jälgida, siis vajad programmi, millele saab teise kasutaja lisada soodsalt või tasuta. Kui ligipääs andmetele ei ole oluline, on lahenduste valik laiem.
Eestis on levinud raamatupidamisprogrammid Merit, SmartAccounts, SimpleBooks, Excellent ja e-arveldaja.
- e-arveldaja on üks soodsamaid võimalusi, kuid selle kohandamisvõimalused on piiratud
- Merit ja Excellent on kvaliteetsed, kuid lisakasutajad on väikeinvestori jaoks ebamõistlikult kallid.
- SmartAccounts paistab silma kasutajamugavuse ja paindlikkuse poolest. Programm ei nõua kuutasu ja kannete põhine hinnastamine võimaldab hoida kulusid madalana. See sobib hästi väikeinvestoritele, kes tahavad programmi kaudu ise müügiarveid koostada või seisu jälgida.
SmartAccounts – meie esimene valik
SmartAccounts on meie esmane soovitus väikeinvestoritele. Programm võimaldab piiramatu arvu kasutajaid, mistõttu saad ise vajadusel oma finantsseisu vaadata või arveid koostada. Esimesed 30 päeva on tasuta, mis võimaldab sul teha kõik vajalikud toimingud esimese aruande jaoks. Väikeinvestori ettevõtte puhul jääb programmi kasutamise kulu tavaliselt 5–10 eurot aastas ja meie seda arvel eraldi välja ei too ja kliendi mugavuse huvides tasume programmi eest ise. Klientidele pakume võimalust hoida programmitasu madalana, makstes vaid 20 eurot aastas ka juhul, kui tehinguid on palju (üle 100 kande) kajastades tehingud korra aastas ja kasutades selleks perioodiks programmis kuupõhist hinnastamist. Kõik see aitab kokkuvõttes kulusid optimeerida.
Meie ettevõte on ametlik SmartAccountsi raamatupidamise programmi partner.
Millal esitada esimene majandusaasta aruanne?
Kui hakkad ettevõtet looma või oled seda äsja teinud, siis tekib kohe ka küsimus, millal tuleb esitada esimene aastaaruanne? Reegel on lihtne – kui ettevõte on asutatud jaanuar-juuni, siis tuleb aastaaruanne teha juba asutamisaasta kohta. Kui ettevõte on asutatud juuli-detsember, siis on lubatud esitada aastaaruanne esimese ja teise kalendriaasta kohta kokku, mis tähendab, et aruandeperioodi pikkus võib olla maksimaalselt 18 kuud.
Edukat investeerimist!
Martin / Nordfinance