fbpx
+372 5650 3225E-R 10:00-17:00

Raamatupidamine – kas teha ise või kasutada teenusepakkujat? (sisaldab 3 näidet päris klientidega)

Raamatupidamine – kas teha ise või kasutada teenusepakkujat? (sisaldab 3 näidet päris klientidega)

Raamatupidamine väikeettevõtetele ei ole keerukas, kuid alguses on vaja võtta aega põhitõdede omandamiseks koolitusel või nõustaja abiga. Lihtsamalt saab asjaga ise pihta hakata, kui kogenud raamatupidaja teeb ära esimesed seadistamised ja kajastab ära olulisemad regulaarsed tehingud (ost, müük, laekumised, tasumised, palk jne). Selle põhjal on isetegijal palju lihtsam edasi minna, sest alati saab “spikerdada” juba tehtud tehingute kannetest.

Millal ei ole mõistlik raamatupidamist ise ettevõtjana teha?

Esiteks – kui oled orienteeritud kasvule, siis peaks tegevuste põhirõhk olema äritegevusel ja turundusel. Iga tund, mis on kulutatud kõrvaltegevustele (nt raamatupidamine) võtab aega ära äritegevuse valdkonnast. Lihtne näide: teed kuus 2-3 tundi oma ettevõtte raamatupidamist, mille turuhind oleks näiteks 100€. Kui suunaksid selle sama 2-3 tundi müüki/turundusse võiksid tõsta müügitulu mõnesaja euro võrra. Seega oleks kahe olukorra võrdluses mõistlik tegeleda tegelikult müügitööga ja jätta raamatupidamine spetsialistile.

Teiseks – ettevõtte on kasvanud nii suureks, et raamatupidamise isetegemise ajakulu kuus on ebamõistlikult suur. Näiteks kui sul on toimiv e-pood või sul on muul moel palju tehinguid. Samuti, kui oled ettevõtte kasvatanud juba tööjõuga osaühinguks, siis peaks põhirõhk olema arendusel ja juhtimisel. See aitab su ettevõtet palju rohkem edasi kui sääst raamatupidamise teenuselt.

Kolmandaks – kui raamatupidamise teemad lähevad keerukamaks ja nõuavad eriala teadmisi, siis ilmselt ei ole mõtet hakata end iga nüansiga kurssi viima. Igale küsimusele vastuse otsimine võtab omajagu aega ja nõuab paremat valdkonnas orienteerumist.

Neljandaks – kui ettevõttes liigutatavad summad on suured. Sel juhul võivad väheste teadmistega isetegijal tekkida vead. Need võivad aga väga kalliks maksma minna, kui maksustamisel selguvad deklareerimata ja tasumata kohustused. Maksuamet võib alati uurida kuni 3 aasta taguseid tehinguid ja kui tuvastatakse tahtlik maksude maksmata jätmine, siis saab uurida ka kuni 5 aastat vanu tehinguid. Varasemate perioodide parandamisel arvestatakse lisatud maksusummalt ka intress 26% aastas.

 

Näiteid meie klientide põhjal

Juhtum 1: keerukus

Johann on edukas IT-mees, kes tegutseb teatud mahus ka oma ettevõtte alt teenust pakkudes. Tegevusmaht on piisavalt suur, et ettevõttest endale üsna regulaarselt ka palka maksta. Paraku ei olnud ettevõtja tuttav minimaalse sotsiaalmaksu kohustusega (tema olukord ei kuulunud erandite hulka). Lisaks tasuti ettevõttest omanikule dividende ja mõnede maksete korral rakendus madalam dividendide maksumäär (14/86). Kahjuks ei olnud see osa deklaratsioonile õigesti märgitud ja dividendide osas deklareeritud maksusumma oli vajalikust väiksem. Hiljem parandades lisandus maksudele ka intress ja intressilt arvestatud tulumaks. Kuna dividendide summad olid parajalt suured, siis oleks lisandunud intressi ja tulumaksu summa eest saanud tehtud selle ettevõtte terve aasta raamatupidamine =)

Juhtum 2: hilinemine

Markus on IT valdkonna freelancer. Tal oli üks suur klient, kellega tehti pikaajaliselt koostööd ühe projekti raames. Igapäevane põhitöö võttis kogu Markuse ajaressursi ja raamatupidamise korrashoidmiseks jäi aega napiks. Ta võttis käibedeklaratsioonide esitamise ette korra 2-3 kuu tagant. IT-s võib freelanceri kuu töö eest esitatav arve kergesti ka üle 10 000€ ulatuda ja tasumisele kuuluv käibemaks 2000€ juurde. Kuna projektipartneriga oli leping sõlmitud, siis ei pidanud Markus ettevõtte puhast mainet avalikus registris väga oluliseks ja lasi murevabalt deklaratsioonidel hilineda. Kui ta üks hetk otsustas raamatupidamise outsourcida, siis tagantjärgi selgus, et käibemaksu tasumisega hilinemisest tekkinud intress + tulumaks oleksid katnud üle poole aastase raamatupidamise teenustasust. Meie kliendina mahub tema ettevõtte raamatupidamine hõlpsalt miinimum kuutasu piiridesse ja nüüd on ta mureks ainult dokumentide õigeaegne edastamine ning muu eest hoolitseme meie.

Juhtum 3: arvesse võtmata ostudokumendid

Märt tegeleb kinnisvara valdkonnas ja arendab paarismaja Tallinna linnapiirist väljaspool. Ta ettevõte on käibemaksukohustuslane ja arendusega seotud ostudelt küsitakse sisendkäibemaks tagasi. Märt hoidis dokumente Dropboxi kaustas ja eraldi raamatupidamise programmi või muud süsteemi ei kasutanud. Kuna raamatupidamine oli talle tüütu kohustus, siis tahtis ta sellega iga kuu kiiresti ühele poole saada ja kui mõnda ostuarvet kohe ei leidnud, siis jäidki need ostuarved lihtsalt arvestusest välja. Üks hetk läks ettevõttega toimetamise maht piisavalt suureks, et ta otsustas raamatupidamise osas meie poole pöörduda. Pärast varasemate tehingute ülevaatamist saatsime Märdile konkreetse nimekirja puuduvate dokumentidega ja ta otsis need välja ning lisasime need käibedeklaratsioonidele. Peale selle lisasime deklaratsioonidele ka ühendusesisesed 0% käibemaksuga arvete info (Märt jättis keerukuse tõttu info lisamata) ja kaks puudunud müügiarve summat (raamatupidamise süsteemi puudumise tõttu ei tulnud viga tal varem välja). Kokkuvõttes tekkis Märdil müügiarvete tõttu maksukohustus ca 2000€ ja puudunud ostuarvete lisamisest tekkis sisendkäibemaksu tagasiküsimise õigus 8000€ ulatuses. Tasus spetsialistide poole pöörduda =)

Kui tunned, et raamatupidamisega tegelemine on tüütu ja käes on aeg see teenusena sisse osta, siis teeme ühe Zoomi kõne, kirjuta meile või saame kokku meie kontoris Tehnopoli linnakus Tallinnas Mäealuse 4/1. Vaatame üle, kas midagi vajaks parandamist ja anname nõu tekkinud küsimustega.

Martin /Nordfinance

Lisa kommentaar